기독교교육논총 51집

작성자
wesley4865
작성일
2017-09-30 10:00
조회
22
Abstract

Tasks of Christian Education Based on the

Doctrine of the ‘Priesthood of All Believers’

Un Chu Kim

Hanil University & Presbyterian Theological Seminary

The Korean church today is confronted by challenges,

both internal and external, due to the loss of trust. As we face

the five-hundredth anniversary of the Reformation in 2017,

many scholars and those who are interested in reforming the

Korean church are trying to find some clues as to how this

lost trust may be recovered. In a similar vein, the purpose of

this study is to critically examine the doctrine of the

‘priesthood of all believers.’ In doing so, the author tries to

explore some challenges to Christian education and suggest

some educational proposals to address them.

This article consists of three main parts. The first part

deals with the background of the doctrine in which the un-

derstanding of priesthood appeared in the Old Testament

and Early Christian Church. The second part is about Luther's

doctrine of the ‘priesthood of all believers.’ This part probes

the content and features of the doctrine in detail. Lastly, the

challenges of this doctrine in light of Christian education are

explored and the author suggests the educational tasks and

practices implied by the doctrine of the ‘priesthood of all

believers.’

‖ Keywords ‖

Priesthood of All Believers, Christian Education, Spiritual Freedom, Missional

Church, Diakonia

‘만인 제사장직’ 교리에 비추어 본

기독교교육의 과제

김은주(한일장신대학교)

ukim@hanil.ac.kr

한글 초록

오늘날 한국교회는신뢰를잃어버리면서교회안과밖으로부터많은도

전을 받고 있다. 특히 2017년은 종교개혁 500주년이 되는 해이기에 많

은 이들이 종교개혁 정신을 되짚어 보고 갱신을 위한 노력을 기울이고

있다. 이와비슷한맥락에서본논문은종교개혁정신의중심에있는‘만

인제사장직’ 교리의내용과특징을고찰해봄으로써기독교교육에주는

도전과 과제를 모색해보고자 하는데 그 목적이 있다.

본 논문은 세 부분으로 구성되어 있는데, 첫째부분은 만인제사장직 이

해를 돕기 위해 구약성경과 초대교회 당시의 제사장에 관한 이해를 다루

고, 둘째 부분은 마틴루터의‘만인제사장직’ 교리의 내용과 특징을 살펴

보며, 마지막으로 ‘만인 제사장직’ 교리가 기독교교육에 주는 도전을

고찰해 본 후 기독교교육을 위한 과제가 무엇인지를 제안하는 것으로 이루

어져 있다.

‖ 주제어 ‖

만인 제사장직, 기독교교육, 영적 자유, 흩어지는 교회, 신앙공동체, 섬김

Abstract

Seeking an Effective Approach for the Personality

Education through Christian Liberal Arts Courses

in Christian University

Eun Seung Lee

SungKyul University

This paper proposes a course for personality education through

Christian liberal arts courses in Christian universities, aimedat restor-

ing the Christian identity and reinforcing Christian education proper

to its founding ideals and educational goals. It is necessary for

Christianuniversities tofind awaytocopewiththerestructuringpro-

gramsstronglydrivenbythegovernment,andstrengthentheireduca-

tional competitiveness relative to secular institutions. Christian per-

sonality education can form a core part of a distinctive and excellent

Christian education, which should foster spirituality incarnating the

kingdomof God. Personality educationin aChristian university aims

at a holistic, integrated education, not restricted to cognitive learning

but leading to a comprehensive learning and knowing, sharing, and

practicingthevalues of theGospel whilecultivatingreligious person-

ality and moral character. The success of personality education relies

uponthebest useof Christianliberal artscoursesandefficient educa-

tional systems. In this sense, Christian liberal education needs to reconceptualize its contents and direction, and recognize the sig-

nificanceof ahumanitieseducationonthebasisof theChristianvalue

system.

‖ Keywords ‖

personality, personality education, Christian personality education, Christian

University, Christian Liberal Arts Course, Efficient Management Plan

교양과목을 통한 기독교대학 인성교육의

전략적 운영 방안 탐색

이은성(성결대학교)

done2004@sungkyul.ac.kr

한글 초록

오늘의 대학 환경을 둘러싼 여러 요인들은 기독교 대학이 설립 이념에 따

른 지성과 영성의 통합교육으로서의 인성교육을 충실히 감당하기에 매

우 어려운 상황으로 전개되고 있다. 명문대 진학을 위해 어려서부터 각

종 학원으로 내물리고, 대학진학 이후에는 성공 취업을 위한 스펙 쌓기

에 몰두해야 하는 현실에서, 인성교육은 최근 교육계의 주요 관심 주제

중의 하나가 되고 있다. 또한 초․ 중등 교육은 물론 대학 교육의 현장에서

도 인성교육의 필요성에 대한 공감대가 점점 확산되고 있는 추세이다.

그러나오늘의대학환경을둘러싼여러요인들은기독교대학이설립이

념에기반한인성교육을충실히감당하기에는매우어려운 상황으로전

개되고 있다. 무엇보다도, 예상되는학령 인구의심각한 감소에따른 대

학 입학 정원 감축 혹은 대학 정리를 주된 목표로 삼고 진행되고 있는

정부주도의대학구조개혁에적잖은대학들은당장생존의위기에몰려

있다. 기독교대학은이러한위기상황과더불어정체성의 위기라는 이중

적 위기에 직면해 있다. 대부분의 대학들과 마찬가지로, 기독교대학도

학교운영에있어서눈앞에닥친대학구조개혁평가관련지표관리에치

중하다보니 기독교대학 본연의 교육 목적이자 일반 대학과 차별화되는

특성으로중요하게부각되어야할인성교육을소홀히하고있는면이있

다. 모든 대학들이 대학의 교육 비전, 중장기 발전 계획, 교육과정 등에

있어서 나름대로의 인성교육에 대한 의지를 정립 및 실천하고 있기는

하다. 하지만 인성교육에 대한 대학의 의지를 가시화하면서도, 이를 보

다효율적으로관리하기위해서는어떤체계와전략적운영방안이필요

한가에 대한 많은 연구와 검토가 있어야 한다. 기독교 교양과목을 통한

인성교육은 보다 지속적이며 포괄적이고 자연스러운 기독교적 인성교

육이발생하는장이라는면에서, 이의운영에있어서효율성과효과성을

극대화 시켜주는 전략적 사고와 체계 구축이 매우 중요하다. 본 연구에

서는 기독교대학의 인성교육에 있어서 교양과목 자체가 아닌 교양과목

의 전략적 운영 방식에 대한 선행연구가 거의 없음을 인지하면서, 이에

일조하는연구가되기를바라며먼저는인성교육의일반적 개념과기독

교대학에서의 인성교육이 의미하는 바와 그 중요성 그리고 교양과목을

통한기독교대학인성교육의 특징과운영방식에대하여살펴보았고, 1)

삶과학문을연계시켜주는체험교육과실천교육, 2) 봉사-학습으로진

행되는 전략적 교과 구성, 3) 융합형 기독교 교양교과목의 활성화라는

세 가지 전략적 운영 방안을 제안하였다.

‖ 주제어 ‖

인성, 인성교육, 기독교적 인성교육, 기독교대학, 기독교 교양과목, 전략적 운영

방안

Abstract

Analysis about Misogyny in the Christian

Curriculum and Alternative Curriculum

Eun Mi Paik

Ewha Womans University

With the continuing dissolution of old gender dichotomies and the

crisis of neo-liberalisticeconomicorder, Koreanmenwhohavetradi-

tionallyvestedtheir interestsarenowexpressingtheir anger anddep-

rivation toward women in the form of misogyny. The church is the

place in which misogyny has been maintained, and justified by reli-

giousbeliefs.Themisogynoustraditionandculturearethemaincaus-

es of the exodus of young women from the church. Misogyny in the

church tends to be more often learned unconsciously and in-

ternalized, thanthroughexplicit learning.Therefore, it is necessaryto

analyze and critically discuss the learning process of misogyny in the

dimensions of explicit, implicit, and null curriculum.

The Bible, doctrines, and Christian tradition, which constitute the

main contents of the explicit curriculum, contain considerable

amounts of misogynous content and interpretations. In the di-

mension of the implicit curriculum, the organizational system, com-

pensation system, power relationship, communication and deci-

sion-making processes of educational institutions are also misogy-

nous based on gender dichotomy. In the dimension of null curricu-

lum, women’s body and sexuality have been excluded. Another seri-

ous problem is the absence of women in the Bible and Christian

traditions. In order to overcome these problems, Christian education

needs to developthe explicit curriculumfor helpingwomen’s critical

memory and creative imagination. Second, the implicit curriculum

needs to create a culture of equality and inclusiveness to overcome

the exclusive and hierarchical gender dichotomy in the Korean

church. Finally, women’s bodies, sexualities, and stories which have

beennull curriculum, shouldbe developedas anexplicit curriculum.

‖ Keywords ‖

Misogyny, Christian curriculum, explicit curriculum, implicit curriculum, null

curriculum

기독교 교육과정에 내재한 여성혐오 분석과

대안 모색*

1)

백은미(이화여자대학교)

empaik@ewha.ac.kr

한글 초록

근대적젠더이분법의해체와신자유주의경제질서의위기가운데대다

수한국인의삶의조건이악화되면서 전통적으로기득권을 지녔던남성

들이자신들의분노와박탈감을여성혐오로표출하고있다. 이러한여성

혐오문화가종교적신념에의해유지되고정당화되는곳이바로교회이

다. 기독교의 여성혐오적인 전통과 문화는 젊은 세대 여성들의 교회 이

탈의 주된 원인이 되고 있다. 교회 내의 여성혐오는 표면적으로 드러나

기보다무의식적으로 학습되고내면화되는경향이강하다. 그러므로여

성혐오가 학습되는 과정을 명시적, 내재적, 영 커리큘럼의 차원에서 분

석하고, 비판적으로논의하는것이필요하다. 기독교교육에서명시적인

커리큘럼의 주된 내용이 되는 성서, 교리, 기독교 전통은 여성혐오적인

내용과해석을상당히많이내포하고있다. 내재적커리큘럼에해당하는

교육기관의조직체계, 보상체계, 권력관계, 의사소통과의사결정과정

역시 이분법적 젠더 이해에 근거한 여성혐오적인 태도를 지니고 있다.

영커리큘럼의차원에서볼때 여성의몸과섹슈얼리티는교육과정에서

배제되거나 부정적으로취급되어왔고, 성서와기독교전통에서 여성들

의 부재도 심각한 문제이다. 이러한 문제를 극복하기 위해서는 기존의

명시적 커리큘럼의내용에대한비판적기억과창조적상상력이필요하

다. 두 번째로, 교회의배타적이고 위계적인젠더 이분법을극복하기 위

한포용과평등의문화를형성하는내재적커리큘럼이필요하다. 마지막

으로, 교육과정에서 배제되어 왔던 여성의 몸과 성 그리고 여성들의 이

야기가 명시적 커리큘럼으로 개발되어야 한다.

‖ 주제어 ‖

여성혐오, 기독교 교육과정, 명시적 커리큘럼, 내재적 커리큘럼, 영 커리큘럼

* 본 논문은 교육부 대학인문역량강화사업(CORE)의 게재료 지원을 받았음.

Abstract

A Narrative Inquiry on the Start-Up Experience

of Christian Emerging Adults

Park, Hyang Sook

Seoul Theological University

The purpose of this research is to inquiry of narrative about the

Start-Up experience of Christian Emerging Adults. A research ques-

tion is In the Context of an era of jobless youth, What does Start-Up

experience meanto ChristianEmergingAdults? Toexplorethis ques-

tion, I select the narrative inquiry, one of the Qualitative research

method as the research method. Research participants are 3

co-start-up members. Research has done from 11, May, 2014 to 13,

June, 2014. Collected materials include field note, interview tran-

scripts, photographs etc.

Theresultsof researcharethreenarrativeslikethese. First narrativeis

Finding vocation. Finding vocation is most important and inclusive

narrative of start-up experience. Research participants used ‘dream’,

‘vision’, ‘goal’ , but researcher named christian ‘vocation’

Secondnarrativeis doingroleperformance. Participants taketherole

of CEO, COO, CFO for staring-up. Participants have persevered in

their efforts to have the capacity to task the role. Third narrative is

self-reflecting. Self-reflectingis individual andinternal experiencere-

lated to finding vocation and doing role performance.

Co-start-up company means to research participants like these. First,

Start-up company is a context of christian education to find vocation

and do role performance and reflect themselves. Second, Start-up

company is most fiercely-contested battleground state in the para-

doxical context of christian value and contemporary commercial

value.

‖ Keywords ‖

Christian, Emerging Adulthood, Qualitative research, Narrative Inquiry,

Start-Up

기독교 청년의 창업 경험에 대한 내러티브

탐구

박향숙(서울신학대학교)

phs4u@hanmail.net

한글 초록

본연구의목적은청년실업의시대적맥락속에서창업을선택한기독교

인 청년의 창업 경험의 내용과 그 의미를 심층적으로 드러내는 데에 있

다. 이를 위해연구자는 질적연구의 하나인내러티브 탐구를연구 방법

으로 선택하였다. 연구 참여자는 2011년부터 2014년까지 함께 회사를

운영해 온3명의 공동창업자들이다. 연구기간은 2014년5월 22일부터

2014년 6월13일이다. 수집된자료는현장노트, 대화록, 연구 면담, 관

련 문서, 사진 등이다.

연구결과구성된세가지내러티브는다음과같다. 첫째, ‘소명찾아가기’

이다. ‘소명찾아가기’는창업경험전반을설명하는가장중요하고포괄

적인 경험의 내용이다. 연구 참여자들은 ‘꿈’, ‘비전’, ‘목표’ 등의 단어를

사용하였으나 연구자는 이를 기독교적인 ‘소명’이라는 단어로 명명하였

다. 둘째, ‘역할 수행하기’이다. 연구 참여자들은 창업 과정을 통해 맡게

된대표이사, 재무이사, 운영이사의역할을이해하고수행하기에적합한

능력을 갖추기 위해 지속적으로 노력했다. 셋째, ‘자기 성찰하기’이다.

‘자기 성찰하기’는 소명을 찾고 역할을 수행하는 경험에 수반되는 내적

경험이다.

공동창업한회사‘아이꿈뜰’(가명)은연구참여자들에게다음과같은의

미가 있었다. 첫째, 소명을 중심으로 역할을 수행하고 자기를 성찰하도

록 하는기독교교육의 현장이다. 둘째, 기독교적가치와 현대사회 문화

의상업적가치의모순적상황 속에서끊임없이갈등하고고군분투하는

접전지이다.

‖ 주제어 ‖

기독교인, 청년, 창업, 질적 연구, 내러티브 탐구

Abstract

An Analysis of Career Motivation for Students of

the Christian Education Department:

A Case on the Christian Education of a University

Yun Hee Song / Hwa Seon Chang

Anyang University / Anyang University

This article examines career guidance strategies for students of

Christian education department through a statistical study on stu-

dents’ career motivation. Elements of career motivation are regarded

as career resilience, career insight, andcareeridentity. This articlean-

alyzes the difference of career motivation between students of the

Christian education department and other college of A University,

genderandgradedifferenceof studentsoftheChristianEducationde-

partment, differences among participation experience of non subject

curriculum, practice experience, social service experience. Within

the analysis results, students of the Christian education department

have higher level of career motivation than other college students of

A University. Male students of the Christian education department

have higher of career resilience, career insight, and career identity

than female students. Students who were experienced in the

non-subject matter program have higher level of career identity that

those who were not experienced in the non-subject matter program.

Studentswhohadexperiencedpracticehavehigherlevel of careerre-

silience, career insight and career identity. Students who had experi-

enced social service have higher level of career resilience and career

identity. Career guidancestrategyof this studyis as followings: speci-

alized career guidance of the department of Christian education, re-

inforcement of participation of the non-subject matter program, re-

inforcement of experienceof practical affairs, reinforcement of expe-

rience in social service, establishment of career education direction

with Christian view.

‖ Keywords ‖

Christian education, department of Christian education, career motivation,

career resilience, career insight, career identity

기독교교육과 학생들의 진로 동기 분석

― A대학교 기독교교육과 사례를 중심으로

송윤희(안양대학교) / 장화선(안양대학교)*

song@anyang.ac.kr / hschang@anyang.ac.kr

1)

한글 초록

본 연구는 수도권 소재 A대학교기독교교육과학생들의‘진로동기’를 분

석하기 위하여‘진로탄력성’, ‘진로통찰력’, ‘진로정체성’에 관한

문항을 계량적으로 탐색하고 진로 지도 방안을 탐구하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 A대학교 기독교교육과 재학생 109명과 단과대학 재학생 1,893

명을대상으로기독교교육과학생들과단과대학학생들간의‘진로동기’

차이, 기독교교육과 학생들의 성별 및 학년 간 ‘진로 동기’ 차이, 비교과

프로그램 참여 경험 ․ 실무 경험 ․ 사회봉사 경험의 유무에 따른 ‘진로 동

기’ 차이를 분석 하였다. 기독교교육과학생들은예술대학학생들과비슷

한‘진로동기’ 수준을 가졌으며, 단과대학학생들보다‘진로동기’ 수준이 높았다. 기독교교육과의 남학생들은 여학생들보다 ‘진로 탄력성’,

‘진로 통찰력’, ‘진로 정체감’이 높았으며, 학년 간 차이는 없었다. 비교과 프로 그램참여경험이있는학생들은비교과프로그램참여경험이없는학생들보다 ‘진로 정체감’이 높았으며 실무 경험이 있는 학생들은 실무 경험 이 없는 학생보다 ‘진로 탄력성’, ‘진로 통찰력’, ‘진로 정체감’이 높았다. 사회봉사경험이있는학생은사회봉사경험이없는학생들에비해‘진로

탄력성’과 ‘진로 정체감’이 높았다. 본 연구는 기독교교육과의 특성화된

진로 지도, 비교과 프로그램 참여의 강화, 실무 경험의 강화, 사회봉사

경험의 강화, 기독교적 진로 교육 방향 수립 등을 제시한다.

‖ 주제어 ‖

기독교교육, 기독교교육과, 진로 동기, 진로 정체감, 진로 통찰력, 진로 탄력성* 교신저자: 장화선(안양대학교) hschang@anyang.ac.kr.

Abstract

A Study on Teacher’s Perception of College

Entrance: A Comparative Analysis among Public,

Religious, and Alternative Schools

Byung June Hwang

Hoseo University

The purpose of this study is to investigate the differences in the per-

ceptions of college entrance among public, religious, and alternative

schools. This research examines 348 high school teachers’ values of

college entrances inSouthKorea. As a result, this researchfound that

there were differences among public schools, religious schools, and

Christianalternativeschools. This researchfoundthat Christianalter-

native schools focused on vocational purposes more than public and

religious schools. While teachers in public schools showed more in-

terest in ‘college reputation’ and ‘college for employment’ as a guide

for collegechoice, teachers in Christian alternativeschools presented

more importance in students’ ‘potentialityand talents applied to their

major in college’. Regarding educational purposes, teachers in both

Christian alternative and religious schools emphasized ‘raising virtu-

oushumans’ and‘cultivatingmenoftalentsforthenation’.Whilepub-

lic school teachers displayed ‘college graduate’, ‘economic power’,

and ‘parents’ background’ as successful priorities, Christian alter-

native and religious school teachers showed more concern for ‘value

of world viewpoint’ and ‘religious viewpoint’ as successful priorities.

Whereas public and religious schools emphasized ‘college entrance

ratios’, Christianalternativeschool teachers showed‘educational per-

ception and world viewpoints’ as their values for students’ entering

college.Christianalternativeschoolteachers focusedon‘personal vo-

cation findings’, and the results were statistically different between

schools. On the other hand, there were no differences among any

types of schools in terms of ‘superiority’, ‘professionality’,

‘contribution to nation’, and ‘self-achievement’ for the purpose of

education. However, Christian alternative school teachers con-

centrated on bringing up students as truly faithful and professional

Christians.

‖ Keywords ‖

Teacher’s perception, Christian values of college entrance, Public school,

Religious schools, Christian alternative schools, world viewpoint, educational

purpose

대학입시에 대한 교사 가치관 인식에 관한

연구: 공립학교, 종립학교, 대안학교의 비교 연구*

1)

황병준(호서대학교)

vandy26@hanmail.net

한글 초록

본연구는우리나라의 대학입시과열 경쟁상황에서 교사들의대학입시

에대한가치관인식을탐색하고, 이를공립학교, 종립학교, 기독교대안

학교로 분류하여 비교 분석하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 충청,

경남, 전라, 강원, 제주 지역에 위치한 고등학교 교사 348명(남 184명,

여 164명)을 대상으로 설문지를 통해 자료를 수집하였다, 연구 결과는

다음과 같다. 첫째, 교사들이 대학입시에 고려하는 요인은 공립학교와

기독교대안학교교사들간에통계학적인유의미한차이가있었다. 공립

학교교사들은대학지명도및 취업 가능학교를입시지도고려요인으

로 생각하는반면, 대안학교 교사들은재능 및은사에 맞는학과를 입시

지도 고려 요인으로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들이 대학입

시에고려해야하는요인에서기독교대안학교교사들은공립학교및종

립학교교사들과는다르게학생들이개인의소명발견을위해입시를준

비하도록인식하는것으로나타났다. 셋째, 학교가대학입시에고려해야

하는요인에서대안학교교사들은‘재능및은사관점의진로선택’과‘기

독교세계관에입각한입시지도’ 그리고‘하나님나라관점의진로지도’

에서공립학교와종립학교교사들과비교해유의미한차이를보였다. 넷

째, 학교가제공하는교사입시교육에대해서기독교대안학교교사들은

‘기독교세계관준비방법’에있어서공립학교와종립학교들과유의미한

차이가 있었다. 다섯째, 교육 목적에 있어서 기독교 대안학교와 종립학

교 교사들은 ‘기독 전문인 양성’에서 공립학교 교사들과 차이가 있었다.

여섯째, 출세와성공에대해서공립학교교사들은돈, 부모, 학벌순으로

그 중요성을 인식하는 것으로 나타났으나 종립학교와 기독교 대안학교

교사들은 가치관(세계관), 부모, 돈, 학벌 순으로 나타났다. 일곱째, 교

사들의 만족도는 기독교 대안학교 교사들이 공립학교와 종립학교 교사

들의 만족도보다 높고유의미한 차이가있었다. 이러한 연구결과를 바

탕으로 대학입시에 대한 교사 가치관에 대한 시사점을 제시하였다.

‖ 주제어 ‖

대학입시, 교사 가치관, 기독교적 입시 이해, 대안학교, 종립학교, 세계관, 교육

목적, 만족도

* 이 논문은 2012년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었음

(NRF-2012S1A2A1A01031531).

Abstract

Coping Challenges with Future Minds and

Responsible/Authentic Leadership in an Artificial

Intelligence Era

Doil Kim

Presbyterian University and Theological Seminary

This article deals with the challenges and troubles of an artificial

intelligence era and seeks to find ways to deal with them us-

ing proper and authentic attitudes. Absence of solidarity, communi-

cation, and leadership eventually brought human beings despair and

loss of community, andat last a mechanicrevolution that is artificial

intelligence has come about.Humansbeings createdamachineand

nowfear that it might threaten the future. Our greatest concernnow

must be to find who we are as creatures of God, knowthat we are all

connectedtoeachother, andformahealthyecosystembyreclaiming

our place before God (Coram Deo). We by nature need each other

andcommunicatewithoneanother throughcommunication andco-

operation, sothat wecan coexist withother creatures. Themost dan-

gerous challenge in the circumstance that we now face is a

dehumanization. In order to cope with this challenge, we should

find our place back as God’s creatures with humility. Andthough

it is painful and tough, we need to live with faith in Christ as faithful

and authentic beings before God and all creatures. Living

with the properfuturemindthat HowardGardenertalkedabout and

establishingresponsibleandauthenticleadershipiscrucial.That is,to

create our own stories of our faith journeys, seek harmony with

others,  nourish  ourselves  to  empathize  and  sympathize

with our neighbors’ joy and sadness, and to play in communities

with others even in the difficult and exhausting life situations as

Daniel Pink asserted. Gardner used five future minds that are dis-

ciplined, synthesizing, creating, respecting, and ethical. On top of

these minds, Kim, Yong Ki’s pioneering spirit and grit are definitely

necessary.Most of all, responsibleandauthenticleadershipcanbring

a sustainable stability to modern humans who are suffer-

ing with fatigue due to lack of insight and meaningfulness in life.

This articleclaims that responsibleleadership requires a sacrificial,

servant-like, and truthful attitude in life. These attitudes will assist

us incoping withuncertainty, loneliness, andmiscommunication in

the era of artificial intelligence. They will eventually contribute

to our strength and form a genuine faith community and healthy

ecosystem.

‖ Keywords ‖

Era of Artificial Intelligence, Coexistence, Solidarity, Communication, Future

Minds, Ecosystem

인공지능시대를‘살아내기’ 위한미래마인드와

책임적리더십에대한고찰

김도일(장로회신학대학교)

douilkim@gmail.com

한글 초록

본연구는인공지능시대를살아내야하는현대인의고뇌를같이나누기

위하여수행되었다. 연대와소통과리더십부재는결국공동체의상실을

가져왔고, 이 와중에급기야 기계혁명은 인공지능개발에 이르렀다. 기

계를만들어놓고기계를두려워하는지경에이른인류가지닌최대관심

은 인간의 인간됨, 특히 하나님 앞에서의 피조물됨을 재인식하고 자기

자리를찾아감으로써건강한생태계를형성하는것이다. 결국모든생태

계는 서로연결되어 있으며, 나는너를 필요로하고 우리는상호간 소통

하고 연대하며, 함께일하는 상생의길을 모색해야할 것이다. 인공지능

시대나 디지털 시대나 그것들이가져다주는 도전은 비인간화에 있으며,

그 비인간화를 극복하는 길은 인간 본연의 자리를 찾아 비록 치열하고

고통스러우나 진실한 인간으로서 세상 속에서 믿음으로 살아내야 하는

것이다. 그리고 함께 살아내기 위하여 미래 시대에 적절한 마인드를 형

성하고, 책임적이고 진정성이있는 리더십을확립하는 것이다. 즉, 지성

과감성을아우르는디자인을창출해내고, 거기에자신만의경험이담긴

이야기를만들어내고, 타인과함께할수있는조화를추구하며, 이웃의

아픔과 기쁨을 내 것으로 느끼고 함께 삶을 나누는 공감능력을 키우며,

고단한삶속에서라도웃음을잃지않고함께즐기며잘놀수있는능력

을 함양해야 한다. 이를 위하여 훈련된 마음, 종합하는 마음, 창조하는

마음, 존중하는마음, 윤리적인마음을갖는것은매우중요하다. 여기에

개척정신과 강인한 심력은 금상첨화일것이다. 무엇보다 표피적인 현대

인의삶에진정한안정을주는것은책임적이고진정성을담보한리더십

이다. 희생과봉사와진실함을가진리더십은불확실성과고독과불통으

로 대변되는 인공지능 시대의 어려움을 이겨낼 힘을 갖게 하고 진정한

공동체를 이루는 데에 일조할 것이다. 이를 통하여 건강한 교육 생태계

를 형성하게 될 것을 기대한다. 바로 이것이 본 연구의 핵심이다.

‖ 주제어 ‖

인공지능 시대, 상생, 연대, 소통, 미래 마인드, 책임적 리더십, 교육생태계

Abstract

Children’s story of Death as a Text of Religious

Education and the Meaning of Death

Eun-Kyoung Lee

Methodist Theological University

This article deals with the topic of death as an elementary subject of religiouseducation,whichhasbeenregardedasnegligible, especially

in theareaof faitheducationorreligious education. For thispurpose,

this article will select some of Children’s stories with regard to death,

findthedeathmotif inthemandexplorethemeaningof deathasone

of the subjects of religious education.

KoreaChurchhashaditsimbalancedfocusupontheindoctrinationof

church dogma. Religious education or faith education has been criti-

cised inthat it does not reachat the experienceof transcendent being

deep within human mind or at any praxis to change one’s life. Thus,

it hasnot muchdealt withthesubjects suchas ‘death’ and‘mourning.’

However, thesubject of deathis avery important elementary topicin

religious education as well as general education. Taking death as the

subject of religious education does not mean any doctrinal or theo-

logical approach to life and death, but it rather mean an exploration

of an integral or multidisciplinary possibility of religious education

motivating sympathetic understandings of sorrow and mourning. In

this context, death education may be called education for the com-

pletion of life.

Thefour selectedchildren’s stories withregardtodeathshowthemo-

tif of meaningful deathwith regardtoreligious education. First of all,

IWillBeWithYou (original tile: Ente, Tod undTulpe) by Wolf Erlbruch

and I Am Death (original tile: Jeg er Døden) by Elisabeth Helland

Larsendisclosetheveryeverydayness of death,whichis verycloseto

us and interferes our today. In Scab on the Knee(original tile: La Croȗte)

byCharlotteMoundlic, themaincharacter ‘I’ shows thelifeprocessof

overcoming the sorrow and longing for Mom through the process, in which the scab on the knee was healed. Finally, The Most Wonderful

Funeral in the World (original tile: Alla döna små djur) by Ulf Nilsson

playfully describes the funerals of animals by three children who

gradually understand and experience death.

Thefour children’s storiesof deathreveal themeaningof deathasthe

subject of religions education. First, they show a possibility of re-

flection on life. Children can grasp the sense of the wholeness of life

through the topic of death, improve their self-esteem and gain the

power to overcome troubles and hardships in their present. Second,

death may be understood as the completion of life. For Christians,

death is not the end of life but its completion and thus a form of life.

In this sense, death becomes the goal of our life as one of factors in

life. Last, children have their right to experience death. By participat-

ing in funeral, children can reduce the fear and anxiety from death

and nurture their sympathetic attitude when they feel sympathy with

other’s sorrow.

In short, death education is none other than one for life. Especially,

deatheducationthroughchildren’s storyoffers chancetoreflect upon

religious question by enabling them to indirectly participating in the

experiences of characters in the stories, and, in so doing, to imagine

their hearts.

‖ Keywords ‖

everydayness of death, completion of life, death education, mourning,

sorrow, children’s story

종교교육의 텍스트로서 죽음 동화와 죽음의

의미*

1)

이은경(감리교신학대학교)

jjiggu1990@naver.com

한글 초록

본논문에서는그동안신앙교육, 종교교육의영역에서소홀히다루어져

온‘죽음’을종교교육의요체적주제로서다루고자한다. 이것을위해죽

음과 관련된동화들을 선택한후, 각각의 동화들이갖고 있는죽음의 모

티브를찾아내고, 종교교육의주제로서죽음이지닌의미를탐구하고자

한다.

그동안 한국교회는 신앙교육, 종교교육의 영역에서 교리교육적인 면에

치우쳐 왔다. 그리고 이런 까닭에 종교교육 혹은 신앙교육을 통해 인간

의내면 깊은 곳에있는초월적존재에대한체험을가능하게하거나또

는 자신의 삶을 바꾸는 실천으로 나아가지 못한다는 비판을 받아 왔고,

‘죽음’, ‘애도’ 등과같은특정주제들에대해서는거의다루지않았다. 그

러나‘죽음’이라고하는것은종교교육의영역에서는말할것도없고, 일

반교육의 영역에서도 중요한 요체적(要諦的) 주제 중 하나다. 그리고

죽음을종교교육의주제로삼는다는것은생(生)과사(死)에대한‘교리적’ 혹은‘신학적’ 접근을 말하는것이 아니라, 슬픔과애도의 ‘공감적’ 이

해를 이끌어 낼 수 있는 통합적, 통섭적 종교교육의 가능성을 탐색하는

것을의미한다. 그래서죽음교육은‘삶의완성’을위한교육이라불리기

도 한다.

죽음과관련해서선별된네편의동화는종교교육의측면에서의미있는

죽음의 모티브들을드러낸다. 먼저
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